♥ Europa Citytrips Spanje

Indrukwekkend Granada!

Granada

Voorbereidend op een lange maar vooral ook mooie en reislustige dag, zaten we ’s ochtends om half acht aan de ontbijttafel van ons hotel. Niet veel later vertrokken we met ons huurwaggie van San Pedro de Alcantara naar Granada! Ruim 2 uur rijden, maar zeker de moeite waard, want jeetje wat is dat toch een mooie stad! Ik ben echt verliefd geworden op het uitzicht van de ‘bekende’ plaatjes waarbij het Alhambra schittert in de zon met op de achterzijde de bergen van de Sierra Nevada, bedekt met een laagje sneeuw. Ik kon wel uren van dit perfecte uitzicht genieten..

2 uur rijden was overigens geen straf, we reden door prachtige berglandschappen en het grootste deel van de tijd leek het alsof we een van de enige weggebruikers waren. Bij aankomst parkeerden we onze auto in een parkeergarage aan de rand van de stad waar we voor een paar euro de hele dag konden staan. We begonnen onze route bij de grote kathedraal, waar ik enigszins moeite had dit mega bouwwerk ook daadwerkelijk ‘helemaal’ op de foto te zetten. Desalniettemin was het prachtig, vooral toen we besloten binnen een kijkje te nemen bij het kleurrijke altaar.

We vervolgden onze route richting Alcaiceria, oftewel de Morokaanse bazaar. In dit stukje ‘Spaanse’stad waan je je net in een stukje Marokko! We struinde door besloten smalle steegjes vol met Arabische ambachten. Tassen, oorbellen, glas-in- lampen (ook wel Granadino Farolas genoemd), hier en daar Arabische kledij en nog veel meer leuke snuisterijen. Echt de moeite van het kijken waard!

Granada

Inmiddels hadden we best een beetje trek gekregen, maar dat kwam goed uit! Plaza Bib Rambla biedt een keur aan gezellige terrasjes met voor ieder wat wils. Hier en daar wat straattheater maakte onze lunch helemaal compleet. Nog geen uurtje later vertrokken we door het shopwalhalla richting het Alhambra, de diamant van Granada!

citytrippen

De Moorse Alhambra paleizen

De Absolute ‘must see’ van Granada is toch echt wel Alhambra. Het gebied en dan wel deze mooie Moorse paleizen staan op de UNESCO werelderfgoedlijst en dat is ook zeker niet voor niets! Het uitzicht over dit mega mooie paleizencomplex zul je niet snel vergeten!!

alhambra

Vanuit de stad liepen we eerst naar het paleizencomplex, na hier  te hebben rondgekeken namen we de bus richting Aljibe de San Nicolas, het uitzichtpunt  dat Alhambra weergeeft als een ansichtkaart, geweldig mooi met de eeuwig besneeuwde bergtoppen op de achtergrond. Alles is perfect aangelegd met mooie bestrating en bloemenperkjes in stijl. Aangezien Alhambra op een berg is gevestigd, heb je ook vanuit het Alhambra een perfect uitzicht over de groene landerijen welke rondom de stad gevestigd zijn.

Kaartjes

Verscheidene onderdelen van het Alhambra kun je zonder kaartje te kopen bezoeken, maar voor de Koninklijke paleizen heb je wel een speciaal ticket nodig. Je doet er verstandig aan vooraf al te zorgen dat je een ticket koopt via het internet, aangezien het er enorm druk kan zijn.. Zo ook toen wij er waren, dat heeft ons doen te besluiten de paleizen zelf niet te bezoeken. We hadden immers maar 1 dagje en wilden ook graag de rest van de stad en het uitzicht op Alhambra bewonderen. De overige onderdelen waaronder het Alcazaba fort, de Medina citadel en (Generalife) en aangrenzende tuinen hebben we wel bezocht. Dit kon je gratis bezoeken en wachtrijen waren hier dan ook niet van toepassing.

Beschikbaarheid

Het Alhambra is goed bereikbaar met diverse vervoersmiddelen. Wij gingen te voet, aangezien we zo vanuit de stad verscheidene andere hotspots onderweg konden bewonderen. Vanuit de stad was de weg naar het Alhambra redelijk steil, maar erg mooi begroeid. Die begroeiing was overigens best prettig, aangezien wij een flink warme dag hadden uitgekozen.
Met de auto, taxi of bus ben je binnen een mum van tijd bij de ingang van Alhambra. Mocht je met de auto gaan, hou er dan wel rekening mee dat kaartjes voor het parkeren van de auto enorm duur kunnen zijn in het hoogseizoen.
Om bij uitzichtpunt Aljibe de San Nicolas te komen moesten we zeker 40 minuten lopen vanuit het Alhambra, de omgeving liet het lopen best toe, aangezien de wijk Albaicín prachtig is. Alleen vloog de tijd helaas voorbij, waardoor we genoodzaakt waren de bus te nemen. Vanuit het stadscentrum kwam er elke 10 minuten wel een kleine bus langs met benaming C1, deze bus bracht je voor €1,20 enkele reis naar dit perfecte uitzichtpunt. Overigens heeft bus C1 meerdere handige stopplaatsen in de stad o.a. bij de Kathedraal.

Alhambra

citytrip

Helaas kwam er na het bezoek aan het waanzinnige uitzicht van Alhambra een einde aan onze super citytrip Granada en reden we onder het genot van een lekker ijsje weer terug naar ons stekkie aan de Costa del Sol. Geen bezoek gebracht aan de paleizen van Alhambra, maar dat maakt het dat we een mooie reden hebben om nog eens terug te gaan naar deze geweldige stad!

Adiós Granada!

Meer inspiratie in Spanje, kijk dan ook eens op mijn Spanje pagina.

2 Comments

Rebecca
    14 juni 2015 at 08:48

Ahhh wat mooi!! Daar wil ik ook heen, want wat een uitzicht inderdaad!! :0

daphnezaal1991
      14 juni 2015 at 21:51

Jaaa echt Rebecca, super mooi echt een aanrader hoor .!!!