♥ Europa Nederland

Harlingen: cultuur snuiven, lekker eten en zeehonden spotten

Afgelopen zaterdag zouden we vroeg in de ochtend richting Harlingen vertrekken om daar in de omgeving lekker aan het strand te wandelen en het stadje Harlingen te ontdekken. De zondag zou in het teken staan van een dagje sportief fietsen over Vlieland. Helaas werd de planning verstoord door de zomerstorm die afgelopen weekend ons land teisterden. We besloten ons dagje fietsen maar te verzetten naar een ander moment, gezien we volgens de berichtgevingen zouden wegspoelen van het eiland. Evengoed hebben we een topweekendje gehad in ons gezellige B&B en zelfs zondagmorgen konden we nog even heerlijk genieten van een paar zonnestralen. In deze post vertel ik je meer over de gezellige stad Harlingen, onze zeehondentocht en onze slaapplek.

Als twee verzopen katjes liepen we ons B&B binnen in Harlingen binnen. Het stukje van de auto naar de voordeur van het gastvrije echtpaar had er al voor gezorgd dat we compleet doorweekt waren. De hevige wind, regen en omgevallen bomen onderweg en binnen het stadcentrum van Harlingen, maakten het dat we het niet zo erg vonden om ons even terug te trekken in ons gezellige B&B.

Het B&B waar wij verbleven lag midden in het stadcentrum van Harlingen. Op nog geen 2 minuten lopen van gezellige restaurantjes en op nog geen 5 minuten loopafstand liep je de haven van Harlingen binnen, waar vanuit de boten vertrekken richting Vlieland en Terschelling. Het parkeren van de auto kon in het stadscentrum zelf, waar goede parkeergelegenheid was tegen een redelijke prijs. Op zondag stonden we zelfs gratis. Ons B&B beschikte over verschillende kamers, wij verbleven in de tuinkamer wat een op zichzelf staand huisje was met een grote badkamer, een gezellige woonkamer en een grote slaapkamer die op de bovenverdieping was gevestigd. Thee, koffie en soepjes inclusief waterkoker stonden klaar en ook hadden we genoeg leesplezier tot onze beschikking. Kortom zeker een plek die ik kan aanbevelen .

’S Avonds aten we op aanrader van de eigenaren van ons B&B bij Eetcafé Nooitgedagt. Het restaurant was nog geen 100 meter bij ons B&B vandaan, ideaal! Gelukkig bleef het niet alleen bij ideaal, de sfeer was super, de bediening goed en het eten perfect. Het eetcafé is gevestigd in een van de mooiste panden die er in Harlingen te vinden is en is van oorsprong een wijnpakhuis. Dat het vroeger een wijnpakhuis is geweest, kun je goed zien aan de inrichting dat  moderne elementen combineert met de oude stijl die het pand typeert.

Zondagmorgen scheen ons de zon tegemoet toen onze werker ging. Het was heerlijk weer en we kregen bijna spijt dat we onze Vlielandtrip niet hadden laten doorgaan. Gelukkig zijn er genoeg andere leuke dingen te doen in Harlingen zelf en in de omgeving, dus vervelen zouden we ons toch niet. Na een stevig ontbijt was het tijd om de vriendelijke B&B eigenaren gedag te zeggen en Harlingen te verkennen te voet. Harlingen is een van de Friese 11 steden. Uiteraard bekend van de 11 steden tocht die jarenlang door vele schaatsers werd gereden.Vele oude pandjes waaronder ook  pakhuizen en knusse waterwegen met prachtige boten vormen het aanzien van deze gezellige stad. Niet alleen de veerboten naar Terschelling en Vlieland vertrekken vanuit deze haven, maar ook diverse vrachtroutes, vissersschepen, groepszeiltochten en particulieren bootbezitters varen vanuit deze haven de zee op. Dat  maakt ook dat Harlingen de belangrijkste havenstad is van de provincie Friesland.

DSC_2009 DSC_1997 DSC_1998 DSC_2011 DSC_1985

Zeehondentocht

Per toeval kwamen we tijdens onze tour te voet langs een boot van recreatiebedrijf Neptunus. Deze boot zou in de morgen de wadden op gaan om zeehonden te spotten. Voor 11 euro per persoon stapte je aan boord voor een 2 uur durende tocht opzoek naar zeehonden. De uitgelezen mogelijkheid om nog even extra de waddenlucht op te snuiven en te genieten van de zon die zich die morgen uitvoerig liet zien. Zo gezegd zo gedaan vertrokken we om 11 uur met de boot richting de zandbanken in de Waddenzee en met succes! Eerst had einzelganger Otto alle aandacht. Otto leefden volgens de schipper altijd alleen en lag nu zo ongeveer 500 meter bij de rest van groep vandaan. Niet veel later vaarden we langs maarliefst  21 zeehonden die heerlijk lagen te zonnen op de zandbanken. Ik voelde mij optimaal toerist in eigen land en vroeg me tegelijkertijd af waarom ik zo’n zeehondenexcursie nooit eerder had gemaakt. Ik ben immers van jongs af aan al gek van de wadden en kom er ontzetten graag! Daarom was ik ook positief verrast door deze geslaagde zeehondentrip. Meer informatie over het zeehonden spotten met Neptunus, klik dan hier.

DSC_2061 DSC_2043 DSC_2027

Rond 13.00 arriveerde ons schip weer terug in de haven en dat was maar goed ook. Niet veel later betrok de lucht en kwam het met bakken uit de hemel. We lunchten nog even gezellig bij een pannenkoeken restaurant in de haven en ondanks het zomer was, nodigde dit weer wel extra uit een warme chocolademelk met grote toef slagroom te bestellen.

Na de lunch was het tijd om Harlingen te verlaten en brachten we een bezoek aan  enkele andere gezellige dorpjes/stadjes in Friesland. Daarna vervolgden we onze reis richting huis.

Overnachten

Ons midden in het centrum gelegen B&B genaamd Het Kapiteinhuis, boekten wij rechtstreeks bij de eigenaren zelf.  Voor 75 euro per nacht hadden we bijna een compleet huisje tot onze beschikking. Gastvrije mensen, een prima bad- en slaapkamer en een goed ontbijt, wat mij betreft zeker een aanrader!

B&B

Eten

Gezellig en lekker eten kan je zeker bij restaurant Nooitgedagt midden in het stadscentrum van Harlingen. Heerlijk eten, goede bediening en een gezellig interieur zorgen voor een topavondje. Het restaurant heeft een Franse- internationale keuken en een goede prijs/kwaliteitsverhouding. Ook voor een lekkere lunch ben je bij Nooitgedagt aan het juiste adres.

Adres: Grote Bredeplaats 35, 8861 BA Harlingen

Eten Nooitgedagt

Voor de lunch gingen we zondagmiddag naar restaurant De Poffertjes kraam aan de Haven in Harlingen. Vanuit het restaurant heb je zicht op de binnenkomende en uitgaande schepen. De naam zegt het natuurlijk al, ze serveren heerlijke pannenkoeken en poffertjes.

Adres: Havenplein 5, 8861XA Harlingen

SAM_0274

Parkeren

Meer informatie over het parkeren in Harlingen, klik dan hier.

Meer lezen over vakantie in eigen land, kijk dan ook eens hier!

Geen post missen? Volg mij dan via Bloglovin, Pinterest en Instagram

2 Comments

Marcella
    6 augustus 2015 at 21:21

Ik ben opgegroeid in Franeker en we kwamen regelmatig in Harlingen, leuke stad! Mooie foto’s heb je er gemaakt. Toffe B&B! 😉

Daphne
      7 augustus 2015 at 11:19

Bedankt 🙂 , ik moet zeggen dat ik wel aardig Frieslandfan ben geworden. Gezellige sfeervolle dorpjes en natuurlijk de mogelijkheid om optimaal te genieten van de Waddenzee! Franeker ben ik nog niet eerder geweest, maar lijkt mij ook een mooie oude stad, is dat ook een aanrader om eens naar toe te gaan?