♥ Europa II Eilanden Hotspots &Foodies Nederland

How to visit: 48 uur zonnig Texel!

Strand Den Hoorn

Vorige maand struinde ik over brede zandstranden, at ik de lekkerste cheese cake, bezocht ik vele gezellige winkeltjes, tourde ik er op los en at ik aan het eind van de dag mijn buik rond in een van de gezellige restaurantjes. Ik kon mij geen beter weekendtripje wensen waarbij we zonder enorm veel reistijd toch even ‘helemaal’ weg waren. Kijken jullie mee naar mijn weekendtrip Texel?

Spontaan hadden mijn moeder en ik eerder die week het idee gekregen om een weekendje te gaan uitwaaien op een van de Waddeneilanden. Het weer leek deze week goed te blijven dus na flink wat zoekwerk konden we toch nog een leuk hotelletje vinden op Texel,  waar we enkele dagen later zouden kunnen verblijven. Een mazzeltje wat mij betreft, want in het hoogseizoen zit Texel bommetje vol.

Vrijdagmiddag reden we vanuit huis in 2 uur richting Den Helder, waar  we helaas net de boot van half  5 miste. Gelukkig konden we bij de Veerhaven koffie drinken en we hadden immers weekend dus haasten kwam niet voor in ons woordenboek. Een uurtje later vertrokken we vanuit Den Helder met de boot richting Texel, waar we nog geen half uur later aanmeerden en met de auto onze route vervolgden naar onze accommodatie in Den Burg voor de komende dagen. Een uurtje of zes waren we helemaal gesetteld en liepen we de deur uit voor een hapje en drankje. Het centrum van  Den Burg was op loopafstand, dus we besloten niet moeilijk te doen en aan te schuiven bij De Smulpot, één van de knusse restaurantjes in hartje centrum. Deze gezellige tent kan ik zeker aanbevelen en is ook voor mensen die in de zomer graag buiten eten een aanrader.

De Smulpot: , Den Burg

Texel

Na het eten reden we naar het strand bij De Koog om daar nog even een glimp op te vangen van de zee. Daarna was het tijd om ons hotel op te zoeken, de volgende dag hadden we namelijk al een aardig vol programma in gedachten.

Zaterdag 8.30-10.30 Wakker worden en koffie drinken in Den Burg

Na een stevig ontbijt in ons hotel, wandelden we zo richting het centrum van Den Burg op zoek naar een lekker bakje koffie. Uiteraard vonden we dat in hartje Den Burg dat langzamerhand al begon vol te stromen met mensen.

Echte Bakkerij Timmer: Den Burg

10.30-12.00 Struinen door het centrum van Den Burg

Ondanks Den Burg klein en knus is, is het winkelaanbod aardig divers. Zo zijn bekendere ketens als C&A, Hema en Action er gevestigd en daarnaast vind je er leuke kleine boetiekjes met snuisterijen, kleding en zelfs een hippe conceptstore en een bios zijn er gevestigd.

Kees de Waal:

Conceptstore Stek: Den Burg

Den Burg Den Burg Den Burg Den Burg Den Burg Texel

12.00-13.00 Lunchtime.!

Na anderhalf uur te hebben rond gestruind door het centrum van Den Burg was het tijd om een plekje op te zoeken om te gaan lunchen. Het plein waar we eerder in de ochtend hadden koffie gedronken was gevuld met mensen en gelukkig hadden wij de mazzel dat er net een plekje vrij kwam bij de Steenenplaats waar we neerploften voor een heerlijk broodje met mozzarella, basilicum en tomaat.

Eetcafé de Steenenplaats: Stenenplaats Den Burg Den Burg

13.00-16.00 Uitwaaien op het strand van Den Hoorn

Na de lunch was het natuurlijk tijd om met het prachtige weer dat ons deze dag gegund was, het strand op te gaan en te genieten van een frisse zeebries en een geweldig uitzicht over zee.We besloten richting het strand van Den Hoorn te rijden, waar we heerlijk in de luwte van de duinen een plekje vonden om even te relaxen in de zon. Den Hoorn beschikt over een prachtig breed zandstrand, in bepaalde gedeeltes kan niet gezwommen worden vanwege de stroming. Je kunt hier zonder al te veel drukte om je heen vertoeven, er is dan ook niet direct aan het strand een strandtent te vinden zoals bij De Koog en Ecomare, wel is er bij de parkeerplaats van het strand een gezellig restaurantje. Texel Texel Texel Texel Texel

16.30-17.30 Koffie bij de Worsteltent

Eenmaal uitgewaaid reden we op de terugweg richting Den Burg  langs de Worsteltent, een voor ons bekend plekje waar we jaren geleden al eens eerder waren geweest. Je kunt hier heerlijk eten, maar aangezien het voor avondeten nog wat vroeg was hielden we het bij een drankje.

Worsteltent: Smitsweg 4, Den Burg

Texel 17.30-20.30  Opfrissen en op naar De Koog

‘S avonds besloten we een hapje te gaan eten in het centrum van De Koog. Persoonlijk vind ik Den Burg meer sfeer uitstralen dan De Koog, maar voor het kijken van winkeltjes en een avondje lekker eten kan je hier prima terecht.

Quinty’s: Dorpsstraat 147, De Koog

20.30-22.00 De zon zien zakken in Oudeschild

Na het eten besloten we nog een klein eilandtoertje te doen met als eindbestemming Oudeschild. Hier genoten we in de  haven nog even van de prachtige lucht en reden we vervolgens via het centrum met een keur aan knusse huisjes terug naar ons hotel. Texel Texel

Zondag 8.30-10.30 Wakker worden en koffie drinken in Den Burg

Zondag was hetzelfde ochtendritueel weer aan de orde en belandde we net als de voorgaande dag na het ontbijt op het terras bij de Steenenplaats. We hadden ontzettend mazzel, het weer was nog beter als de voorgaande dag en dus was het duidelijk wat we gelijk na de koffie zouden gaan doen..

11.00 -14.00 Op naar het strand bij Ecomare!

Uiteraard kon het strand aan deze dag niet ontbreken en eind van de ochtend ploften we dan ook neer op het gezellig drukke strand bij Ecomare. Voor ons geen zeehondjes spotten deze dag, dat is overigens nog steeds wat ik wel graag een keertje wil doen op Texel, maar vandaag gingen we na een aantal weken weinig zon toch liever even het strand op.

Ik schreef eerder een post over Texel.

Texel

14.00-15.00 Lunchen met pancakes..

Van al dat relaxen krijg je uiteraard honger, dus schoven we ’s middags aan bij Paal 17 voor een pannenkoek en maakten we plannen voor onze laatste uurtjes op het eiland.

Paal 17: Ruyslaan 96, De Koog

15.00-16.45 Wandelen en koffie bij de vuurtoren

Vanuit De Koog reden we naar de andere kant van het eiland waar we uitstapten vlak onder de vuurtoren. Een mega breed zandstrand lag aan onze voeten en we maakten van een afstandje kennis met een voor ons compleet nieuwe sport genaamd ‘blokarten’. Texel Texel

17.00-20.20 Huiswaarts

Rond 17.00 reden we terug richting de boot waarna we rond half zes weer de Waddenzee op voeren, op weg richting Den Helder. Wat boften wij met het weer en kijken we terug op een fijn weekend, zeker weer voor herhaling vatbaar..

Goed te weten:

• Vanuit Den Helder vaar je met de Teso veerboot in ongeveer 20 minuten naar Texel, tickets voor een auto inclusief inzittenden kosten €37,00 retour;
  • Parkeren op het eiland kost overal geld m.u.v. de zondag. Zowel in de dorpen als bij de stranden betaal je 2,50 per uur, daarom is het handig om een dagpas voor €7,50 aan te schaffen als je met de auto bent of een weekpas voor €15,00. De pas kan je online heel makkelijk aanschaffen via de site texelevignet.nl
  • Slapen deden wij bij hotel Den Burg, een prima hotel op loopafstand van het centrum van Den Burg. Het ontbijt was hier overigens erg goed;
  • Texel is een fietseiland bij uitstek, stiekem hadden wij er dan ook best spijt van dat we met het mooie weer in de auto zaten en toch geen fiets hadden gehuurd. Overal vind je de mooiste fietspaden door de duinen, dus de volgende keer ruilen wij bij mooi weer zeker de auto om voor de fiets;
  • Echte zeilfan? Kijk dan zeker eens wanneer de ronde van Texel plaats vindt, 1 keer per jaar wordt deze zeilwedstrijd waarbij de deelnemers een rondje om het eiland zeilen georganiseerd en uit eigen ervaring kan ik zeggen dat het erg leuk is om eens mee te maken;

Texel

Zijn jullie wel eens op Texel geweest en zo ja, wat vonden jullie er van?

Meer inspiratie binnen Nederland vind je hier.

Geen post missen? Volg mij dan via  Bloglovin,  Instagram  en Google+.

6 Comments

Wanda
    7 september 2017 at 19:17

Leuk zo’n kijkje in jullie weekendje op Texel! Een paar jaar geleden ben ik voor het eerst op Texel geweest en verbaasde mij toen inderdaad over het ruime aanbod aan winkels daar. Pas bij het strand had ik het gevoel dat ik op een eiland was, daarvoor eigenlijk totaal niet. Dat komt denk ik ook dat je er met de auto naar toe gaat en de overtocht zo kort is. Maar het blijft hoe dan ook een mooi stukje Nederland.

18 september 2017 at 22:51

Bedankt Wanda, zeker een heel fijn plekje om te bezoeken in Nederland 😉

Narelle | wegvanhetnoorden.nl
    11 september 2017 at 09:01

Oh wat heerlijk! Ik krijg helemaal zin om nu naar Texel te gaan, ik ben er gewoon nog nooit geweest! :O Je hebt mooie foto’s gemaakt 😀

18 september 2017 at 22:53

Bedankt 😀 zeker tijd om eens snel naar dit prachtige stukje Nederland te gaan hoor..!

Dominique | dominiquetravels.com
    22 september 2017 at 15:57

Ik wilde dit jaar heel graag ten minste één waddeneiland bezoeken, en dat is er helaas niet van gekomen. Als ik je foto’s zo zie, vind ik dat wel heel jammer hoor! Nou ja, volgend jaar weer een kans 🙂

17 oktober 2017 at 23:50

Zeker volgend jaar voor de revanche gaan hoor 😉