Frankrijk Roadtrips

Frankrijk | de mooiste plekken in de Elzas!

Op ongeveer zes uur rijden van Nederland bevindt zich de Franse streek de Elzas. Glooiende landschappen vol wijnranken, welke in het najaar rijkelijk volhangen met druiven, maar ook sprookjesachtige dorpen met de meest mooie en fotogenieke huisjes maken deze regio een ware bestemming voor de bucketlist. In deze post vertel ik meer over deze veelzijdige regio.

Vanuit Nederland is het met de auto makkelijk afreizen naar de Elzas, we vertrekken zelf rond een uur of 11 ’s ochtends van huis en aan het eind van de middag rijden we het dorpje Saint Hyppolyte binnen.

Saint-Hippolyte

In dit kleine, knusse dorpje is ons hotel gevestigd. Buiten enkele kleine winkeltjes en een paar gezellige restaurantjes om is het rustig in het dorp. Wel heeft dit dorp een centrale ligging langs de ‘Route des vins’, dus ook als je op doorreis bent door deze regio een prima uitvalsbasis om verder te trekken, maar ook om diverse andere plekken in de regio te bezoeken.

We slapen in het dorp Saint Hyppolyte, hier verblijven we bij Hōtel Val-Vignes Colmar -Koenigsbourg. Een goed hotel op loopafstand van het kleine centrum van Saint Hyppolyte, liggend aan de wijnvelden en met zicht op kasteel Haut Koeningsbourg. Een leuk plekje om goed traditioneel te eten in dit dorp is Le Hupsa Pfomala, hier maakten we ook voor het eerst kennis met de Franse Crémant de Alsace.

Sigolsheim

De volgende dag rijden we via o.a. Riquewihr in ongeveer 20 minuten naar Sigolsheim. Hier rijden we een klein stukje omhoog om met zicht over de wijnvelden (drone) opnames te maken van het mooie dorpje.

Colmar

Vanuit de wijngaarden bij Sigolsheim rijden we door naar Colmar. Colmar is een prachtig en fotogeniek dorp dat zeker niet mag ontbreken tijdens je bezoek aan de Elzas. Gezien dit dorp groter en ook wat bekender is, is het hier ook gelijk een stuk drukker. Ook de kleurrijke vakwerk huizen aan de met kasseien betegelde straatjes laten je direct zien waarom deze plaats zo razend populair is.

We struinen wat rond, eten de traditionele flammkuchen als lunch en lopen daarna door de sfeervolle smalle straatjes met eeuwen oude huizen richting La Petite Venise. Veel traditionele, fotogenieke uithangborden en terrasjes aan het water welke de naam ‘ Petite Venise’ eer aan doen komen voorbij. Het knusse centrum is echt een waar openluchtmuseum, de traditionele vakwerk huizen zijn keurig geschilderd en op veel plekken zijn de luiken van de huizen gedecoreerd en vind je op diverse pekken prachtige gevels en hekwerken met bloemen.

We namen een kijkje bij de overdekte markthal, waar je elke dag van 8.00 -18.00 m.u.v. de maandag voornamelijk voedingsmiddelen kunt kopen, liepen langs de prachtige gotische kerk van Saint- Martin en sloten af met een drankje vlak bij Petite Venise. Hier namen we plaats bij het kleine, knusse restaurantje Caveau Saint Jean, een leuke plek om neer te strijken voor een hapje en drankje in hartje Colmar.

Tip: tijdens roadtrips is het handig om je telefoon bij de hand te hebben om bijvoorbeeld te kunnen navigeren. Bij hoesjesdirect.nl, verkopen ze een breed aanbod aan houders om op deze manier veilig op pad te kunnen.
Zelf maak ik gebruik van de universele luchtrooster smartphone houder, maar ook het aanbod hoesjes voor Samsung Galaxy M51 en voor Iphones is groot.

Kasteel Haut Koeningsburg

Vanuit Colmar reden we in de namiddag door naar kasteel Haut Koeningsburg. Het kasteel is gevestigd op de top van een bergkam. Bovenaan bij de entree van het kasteel is een horecatentje gevestigd met prachtig zicht over de omgeving. We besloten zelf geen bezoekje te brengen aan het kasteel vanwege tijdgebrek gezien het al wat later op de middag was, maar een volgend bezoek aan de Elzas kijken we graag eens binnen. Voor meer informatie, kijk ook eens hier.

Ribeauville

Gelukkig waren wij tijdens ons bezoek medio september nog net in de periode dat het aardig lang licht was, dus liepen we eind van onze eerste volledige dag in de Elzas door het mooie Ribeauville. Ook dit dorp ligt prachtig tussen de wijnvelden en op diverse plekken in het dorp vind je dan ook restaurantjes die maar al te graag deze regionale trots (de Pinot Noir) aanbieden.

Buiten het mooie centrum met gezellige horecagelegenheden om, zijn er in de gemeente Ribeauville drie burchten gevestigd. Een van deze burchten is Le Château st. Ulrich, het grootste en ook best bewaard gebleven kasteel/ burcht van de gemeente. Vanuit Ribeauville heb je ook de mogelijkheid een wandeling te maken naar de drie burchten. Een flinke klim in eerste instantie tussen de wijngaarden door omhoog.

In Ribeauville hebben wij bij café De La Poste gegeten, dit restaurant heeft een nostalgische inrichting wat mij niet direct aantrok, maar het terras was gezellig en het eten smaakte goed.

Wijnproeverij in Gertwiller

De tweede volledige dag van ons bezoek aan de Elzas hadden we de pech dat het non-stop regende. Gelukkig vonden we na niet lang zoeken een leuke middagbesteding door het deelnemen aan een wijnproeverij bij Zeyssolf . Een wijnproeverij mag je zeker niet missen tijdens je bezoek aan deze bij uitstek wijnregio! Zeyssolf is een echt familiebedrijf. Dit wijnhuis verkoopt niet alleen de wijnen, maar ook het proces wat hieraan vooraf gaat hebben zij in eigen beheer. We startten de proeverij met een champagne: Cremant d’ Alsace, gevolgd door een Pino Blance, een Riesling, een Pino Grise en als afsluiter onder het genot van een bijbehorend borrelplankje een Pino Noir. Je wordt op een leuke, leerzame manier meegenomen in het hele proces van het oogsten van de druiven tot aan het schenken van de wijnen. Eerlijk gezegd smaken daarna de wijntjes nog lekkerder!

De wijnproeverij en de daarbij horende rondleiding bij Zeyssolf kost 12,50 per persoon. Zeker een hele nette prijs, gezien je er sowieso 5 wijntjes voor mag proeven en je als afsluiter nog een lekkere borrelplank krijgt. Wil je wijntjes meenemen naar huis, kan je na afloop gelijk even de bijbehorende winkel doorlopen en uitzoeken wat je lekker vond.

Riquewihr

Ook in Riquewir vind je fotogenieke eeuwenoude huizen en geplaveide straten. Helaas kwamen wij hier rond schemer aan en regende het nog steeds behoorlijk. Daarom zijn wij in de gezellige hoofdstraat een leuk restaurantje in gedoken (H-R au Cerf) om daar vervolgens heerlijk typisch Frans te tafelen.

Bergheim

De derde dag reden we in de ochtend naar het kleine middeleeuwse stadje Bergheim. Het was er erg rustig. Buiten een bakkerijtje waar je ook koffie kon drinken om, was er een knus marktje met enkele kraampjes. Voor de rest was het rustig en waren de restaurantjes die er zijn gevestigd gesloten. Er waren amper toeristen, wellicht door het tijdstip en de miezerregen, maar desondanks toch de mogelijkheid om hier en daar nog een paar mooie plaatjes te schieten. Bergheim is vanuit vroeger een oud vestingstadje, van de vier toegangspoorten is er nog één poort bewaard gebleven vandaag de dag en daarnaast zal je bij een wandeling zeker tegen een aantal van de torentjes van de vestingmuur aanlopen.

Kaysersberg

Vanuit Bergheim reden we door naar Kaysberg, een wat grotere, levendige plaats. Ook Kaysersberg behoord tot een van mijn favorieten. Bijna alle straatjes zijn even fotogeniek en goed onderhouden.

Op diverse plekjes vind je kneuterige winkeltjes met specialiteiten uit de Elzas, zo haalden wij een verse, maar machtige Bretzel bij de bakker en liepen we langs winkels met de zogenoemde ‘gingerbread’ koekjes en alles wat met deze specialiteit te maken heeft. We lunchten flammkuchen en gingen op verkenningstocht door de velen kneuterige straatjes. Helaas regende het wel wat toen wij in het centrum waren, jammer want anders hadden we zeker een wandeling gemaakt vanuit het centrum richting de hoger liggende ruïne. Vanaf dit punt schijn je prachtig zicht te hebben over het dal en het beneden liggende dorp Kaysersberg.

Na de lunch en een mooie wandeling door het centrum van Kaysersberg, vervolgden we onze route naar Equisheim. Onderweg reden we door kleine gehuchtjes en probeerden we de smalle binnendoorwegen te nemen. Op deze manier konden we zoveel mogelijk wijnvelden spotten en zagen we op diverse plekken ook druivenplukkers aan de slag. Na onze wijnproeverij en de uitleg die wij de dag ervoor hadden gekregen extra leuk natuurlijk!

Equisheim

Vanuit een smalle, kronkelige weg reden we tussen legio wijnvelden door het plaatsje Equisheim in. Veel van de dorpjes waren tijdens ons bezoek wellicht mede door de komst van Corona rustig, maar in het centrum van Equisheim was daarentegen een stuk meer reuring. Ook dit dorpje is weer een waar openlucht museum, vakwerkhuizen in velen kleuren vormen het straatbeeld en wat extra bijzonder is aan dit centrum, is dat de straten vol vakwerk huizen gebouwd zijn in een ringvorm. Ze zijn aangelegd rondom het dorpsplein met het daarbij liggende kapel. Vroeger hoorde hier ook een kasteel bij, maar dit kasteel is helaas niet bewaard gebleven. In Equisheim kan je prima vertoeven voor een gezellig hapje en drankje, maar ook de kleurrijke, goed onderhouden vakwerkhuizen in de pittoreske smalle straatjes en de mooie pleintjes met in de zomer prachtige bloemen maken een bezoekje aan dit gezellige plaatsje in de Elzas zeker de moeite waard.
Tijdens ons verblijf schoven wij aan bij L’ Atelier de Béné voor een drankje. Dit kleine gezellige barretje is gesitueerd in een van de smalle straatjes rondom het hoofdplein. Zeker een leuke stop tijdens je bezoekje aan dit bijzondere dorp!

Turckheim

Als afsluiter van onze dagen in de Elzas, aten we in de avond in Turckheim. Dit knusse dorpje heeft ook een mooi centrum, gedecoreerd met prachtige bloemen. Wij namen plaats bij Restaurant De La Tour . Wij vonden het eten hier goed, prima bediening en een gezellige sfeer.

Tot slot, de Elzas heeft mij in velen opzichten verrast, de prachtige goed onderhouden bebouwing, de kilometers wijnvelden en de diversiteit van deze fotogenieke regio maken het voor mij zeker een bestemming waar ik graag nog eens naar toe ga!

Meer lezen over Frankrijk, kijk dan ook eens hier!