Citytrips Estland Finland Hotspots &Foodies

How to visit: 3,5 dag Tallinn & Helsinki

Afgelopen november brachten we een bezoekje aan het knusse Tallinn. In onze ogen een klein maar fraai openluchtmuseum in de Baltische staat. De historische straten van het compacte centrum, de gezellige horecagelegenheden en bovendien de mogelijkheid om er een combi stedentrip van de maken waarbij je maarliefst 2 landen bezoekt in een relatief korte periode, maken Tallinn de perfecte bestemming voor een leuke (combi) citytrip. Vandaag vertel ik je alles over onze trip naar deze Estse stad en ons uitstapje naar het Finse Helsinki!

Vrijdag 17.45 Opweg naar Estland!

Vrijdag middag 17.45 vertrok onze vlucht vanuit Düsseldorf naar Tallinn, waar we rond 21.30 arriveerden in ons hotel.

22.15 Diner bij Clayhills Gastropub.

Van al dat reizen krijg je natuurlijk trek! Daarom lopen we niet veel later richting het centrum om te kijken of we nog ergens een hapje eten kunnen krijgen. We hadden mazzel, ons hotel ligt 5 minuten wandelen van de stadsmuur van het oude stadscentrum en zelfs rond dit tijdstip zijn er op diverse plekken nog leuke restaurantjes en pubjes open waar je een prima maaltijd kunt nuttigen. We ploffen neer bij Clayhills Gastropub, een gezellig restaurantje waar we onder het genot van een prima maaltijd kunnen luisteren en kijken naar live muziek. Na het eten is het tijd om ons bed op te zoeken en lopen we richting ons hotel.

Zaterdag 9.30 rustig opstarten en op naar het oude stadscentrum

Zaterdagochtend starten we rustig op met een ontbijtje in ons hotel, waarna we het oude centrum in lopen. We struinen wat rond door de vele knusse straatjes met kleurrijke, authentieke gevels en hobbelige bestrating. Om elke hoek is weer een verrassing.

11.15 Tijd voor koffie!

Dat drinken we op het oude stadsplein (Raekoja Plats). Gezellig onder de heaters en een warme deken. Wie denkt overigens dat het hier goedkoop is heeft het mis. Voor 2 bakjes koffie betaalden we maar liefst €8,80, al zit je hier natuurlijk wel op een van de mooiste plekjes van Tallinn.

12.00 Beklimmen we de stadsmuur.

We lopen binnen in een van de onderste gedeeltes van de stadsmuur, leggen 3 euro neer per persoon om vervolgens de smalle steile trapjes omhoog te klimmen. Op diverse plekjes kun je ruimtes in de stadsmuur bekijken en meer te weten komen over de geschiedenis. Hier en daar zijn de steile stenen trappen op weg naar andere gedeeltes van de muur flink nauw

13.00 Lunchen bij Kalle Kusta

Via de  St. Catherine’s Passage, lopen we richting de bloemenstallen bij de mooie oude Viru poort en het winkelgebied.  Na hier wat rond te hebben gelopen, wordt onze aandacht getrokken naar een eetcafé waar een groot krijtbord voor de deur staat met daarop een beschrijving waar wij schnitzels uit kunnen opmaken. Inmiddels hadden we aardig trek gekregen, dus niet veel later zaten we met een grote schnitzel voor onze neus als lunch in het iets wat oubollige eetcafé dat verscholen zit in de kelder aan het plein bij de bloemenstallen. Een prima en betaalbare plek overigens voor een maaltijd.

14.15 Op naar uitkijkpunt Toompea Hill

Na de lunch wandelen we verder en brengen we een bezoekje aan het uitkijkpunt met het nabij gelegen park. We besluiten een paar drone shots te maken, want vanuit het park heb je met de drone mooi zicht op de oude binnenstad.

15.30 Ferry tickets bemachtigen

Na een aantal drone shots te hebben geschoten, lopen we richting de haven. De volgende dag staat een bezoekje aan Helsinki op de planning en het lijkt ons goed om alvast de tickets op voorhand te regelen. Hooguit een half uur later lopen we weer de terminal van de boot uit met 2 boottickets voor de volgende dag.

16.30 Shopping time bij Nautica Keskus

Niet ver van de haven licht een overdekt hip winkelcentrum, waar we vervolgens nog even door heen struinen. Daarna halen we nog even bij de nabij gelegen drankzaak een borreltje voor op de kamer. Inmiddels begint het al weer aardig donker te worden dus we besluiten voor het eten nog even te relaxen op de kamer.

19.00 Diner time

Rond zevenen wandelen we wederom het historische stadscentrum in, op zoek naar een hapje eten. We nemen plaats bij Arizona Saloon. Op zich prima service en mooie porties, maar er zat een haar in ons eten iets wat de eetlust toch wel een beetje bedierf.

21.00 Drankjes bij Manna la Roosa

Voor het laatste drankje van deze dag, schoven we aan bij het hippe en vooral ook kleurrijke Manna la Roosa. Het kan hier overigens erg druk zijn, de avond ervoor was er geen ruimte meer en voor dineren (dat hier overigens ook kan) was beide dagen geen ruimte geweest. Mocht je hier dus willen eten, raad ik je aan te reserveren.

Zondag 8.00 Opstaan en ontbijten

We staan ruim op tijd op om na een vluchtig ontbijt richting de haven te lopen. We hadden namelijk geen idee hoe druk het zou zijn bij de ferry en bovendien mochten we om 9.00 al inchecken. Het viel allemaal mee en uiteindelijk stappen we rond 10.00 aan boord van de Tallinn shuttle Star.

10.30 Op naar Helsinki!

Om half 11 vertrekt de ferry richting Helsinki. We mogen niet klagen, er is voldoende ruimte om te zitten en alles is keurig ingericht. Er zijn zelfs enkele winkels en een Burger King aan boord. De 2 uur durende vaart vliegt dan ook voorbij en voor we het weten staan we aan wal in Finland.

12.30 Voet op Finse bodem

Even zaten we in dubio met welk vervoersmiddel wij vanaf de bootterminal richting het stadscentrum wilden reizen, maar gezien het flink koud was kozen we in plaats van de fiets toch maar voor de tram. Een prima optie in Helsinki om je goed te kunnen verplaatsen.

13.15 Lunchtijd!

Dit deden we bij Robert’s Coffee, een gezellig koffie en broodjeszaak. Voor een nette prijs haalde je hier een prima lunch.

14.00 Struinen door het centrum van Helsinki

Na de lunch lopen we eerst richting de domkerk van Helsinki, waarna we onze route vervolgen richting de Oespenski kathedraal en het schiereiland Katajanokki. Hier lopen we een stuk langs het water om vervolgens in een van de straten met hoge fel getinte huizen te verdwijnen.

15.15 Chocomel drinken bij Tsarina’s Stone

Op het plein vlak bij het reuzenrad en de plek waar regelmatig pondjes aanmeren, besluiten we bij een van de standjes een warme chocolademelk te drinken en even te genieten van het uitzicht over het water in hartje Helsinki! Hadden we iets meer tijd gehad in deze gezellige stad, hadden we graag nog het pondje genomen naar Suomenlinna island.

15.45 Met de tram naar Kallio

Deze wijk staat bekend om haar vintage winkeltjes en vlooienmarkten. We starten onze ontdekkingstocht dan ook in de markthal van Kallio. Helaas zijn waarschijnlijk omdat het zondag is diverse kraampjes dicht en dat lijkt ook in de rest van de wijk het geval te zijn. We missen de levendigheid waardoor we niet gelijk zo heel erg enthousiast werden over deze wijk.

17.00 Tijd voor een drankje!

Hiervoor nemen we plaats bij Ravintola Oiva. Het bijzondere is dat je bepaalde frisdranken hier niet hoeft te bestellen en limonade en ijsthee vrij (gratis) te tappen zijn uit de daarvoor op de bar bestemde tapjes. Ga je hier lunchen, kan dit a la carte, maar ook in de vorm van een buffet, hiervoor betaal je dan een vast bedrag.

17.30 Op zoek naar een hapje eten

Eten moeten we deze avond redelijk bijtijds, gezien onze boot terug naar Tallinn om 19.30 vertrekt. We besluiten aan te schuiven bij het Hardrock Café, een bekende maar goede optie met prima service.

18.45 Op naar de ferry

Gezien onze boot om half 8 vertrekt, zorgen we dat we op tijd weer in de tram zitten richting de bootterminal. Dit verloopt allemaal soepeltjes en niet veel later nemen we plaats aan boord van de Tallinn shuttle Star.

19.30 Vertrek richting Tallinn

Rond half acht vertrekt onze boot en ongeveer 2 uur later arriveren we na een goede reis wederom in de haven van Tallinn en lopen we richting ons hotel.

Maandag 11.00 Ontbijten en uitchecken

Helaas zit het weer vandaag niet mee en besluiten we deze ochtend rustig aan te doen. Na het ontbijt checken we uit en lopen we richting het oude stadscentrum.

11.30 Koffie bij het ‘rotscafe’

Aan het oude stadsplein zit het gezellige zogenoemde ‘rotscafe’ wat te vinden is onder de naam Valitud Parimaks Kovihkuks. Hier drinken we op ons gemakje een bak koffie gezien het met bakken uit de hemel regent. Ons plan was om richting Kadriorg Palace te reizen, maar gezien het weer niet mee zit en de meeste activiteiten toch buiten zijn besluiten we deze activiteit te skippen.

13.00 Met de taxi naar Kalamaja

Gezien ons uitje richting Kadrior met recht in het water is gevallen, besluiten we een ander alternatief te zoeken. Dit blijkt geen verkeerde keuze, want deze heuse hipsterwijk heeft een keur aan gezellige cafeetjes en vintage winkeltjes waar je je zeker kunt vermaken.

14.30 Late lunchen bij F- Hoone

We hadden even mazzel, want tijdens onze ontdekkingstocht door de wijk Kalamaja, was het droog. Helaas komt het niet veel later al weer met bakken uit de lucht en besluiten we gezien het toch tijd is voor een lekkere lunch plaats te nemen bij het in Kalamaja liggende F-hoone. Een hippe, gezellige tent waar je terecht kunt voor een prima lunch.

18.00 Met de taxi richting het vliegveld

Na onze spullen in het hotel te hebben opgehaald, pakken we de taxi naar het vliegveld. Hier eten we nog een hapje en wachten we tot we kunnen boarden.

21.05 Vlucht terug naar Düsseldorf

Rond 21.00 vertrekken we gelukkig zonder vertraging richting Düsseldorf, waar we rond 23.00 arriveren.

Goed te weten:

• Wij verbleven deze reis in Hestia Hotel Ilmarine. Op zich een prima hotel, maar wij zouden hier zelf niet gauw nog eens heen gaan. Dit omdat zij ons inziens absoluut niet klantvriendelijk met de situatie om gingen toen bleek dat onze kamer was gecanceld, omdat de tussenpartij waar wij ons hotel hadden geboekt failliet bleek te zijn. voor aanvang van onze reis zelfs hierover nog contact gehad met het hotel welke beaamde dat alles correct was afgehandeld en wij zonder zorgen ons verblijf konden betreden. Bij het inchecken bleek dit toch niet het geval en konden wij alleen tegen een veel hogere prijs dan wij aanvankelijk hadden betaald voor onze kamer nog eenzelfde kamer krijgen toegewezen. Ook in nader contact bleek niets mogelijk, dus wij vinden in dit geval de servicegerichtheid echt te kort schieten;
  • De prijzen in Tallinn zijn in het toeristische centrum vaak vergelijkbaar met de prijzen in Nederland. Neem je plaats bij horecagelegenheden iets buiten het centrum, dan merk je al gauw dat de prijzen een stuk dalen;
  • Niet geweest maar wel een aanrader voor chocolade liefhebbers is Kalev, hier vind je een keur aan chocolade specialiteiten;
  • Wij reisden met de Tallink Shuttle Star richting Helsinki en hebben met deze boot een prima overtocht gehad. We betaalden met zijn tweeën 48 euro voor een retourtje. Overtochten zijn overigens ook online te boeken, maar wij vonden het prettiger om dit bij de terminal zelf vast te leggen;
  • Neem voor het boeken van je overtocht en aan boord van de ferry je paspoort mee! Je passeert immers wel een landsgrens;
  • Voor tramkaartjes vanaf de bootterminal naar het centrum van Helsinki waren wij 8 euro per persoon kwijt. Hiermee konden wij de hele dag onbeperkt gebruik maken van de tram.

Onze indruk van Tallinn? We vinden allebei deze deze stad zeker een bezoekje waard en extra leuk, omdat je 2 steden en in dit geval dus ook 2 landen in een trip kunt combineren. Tallinn zelf is niet extreem groot en er zijn ook niet extreem veel highlights, waardoor een 3-4 daagse trip goed te combineren valt met een dagtrip naar Helsinki.

Meer leuke citytrips, kijk dan ook eens hier.

Geen post missen? Volg mij dan via  Bloglovin,  Instagramen Google+.