♥ Europa Kroatië Oostenrijk Roadtrips Slovenië

Roadtrip Oostenrijk, Slovenië en Kroatië: route & tips!

Al weer bijna een jaar geleden (wat gaat de tijd toch snel..), stapte ik samen met mijn vriend in de auto op weg naar Oostenrijk, Slovenië en Kroatië voor een actieve roadtrip. 3 weken zouden we in deze landen vertoeven, waarbij een deel bestond uit het maken van actieve uitstapjes, maar we het ook nog wel even fijn vonden helemaal niets te hoeven en te genieten aan het strand om bij te komen van een drukke periode op het werk. Dit is zeker goed gelukt en we kijken terug op een top vakantie, waarin we optimaal hebben kunnen genieten van al het moois wat deze landen te bieden hebben.

Route

Onze definitieve route kwam ongeveer 2 weken voor ons vertrek tot stand. Voor die tijd had ik 3 routes uitgestippeld (wat ik overigens erg leuk werk vind 🙂 ), waaruit we samen de voor ons op dat moment beste route hebben uitgezocht. Uiteraard rekening houdend met de reisduur en één van de belangrijkste factoren: het weer. Via google maps en diverse reisgidsjes en brochures kwam er een route tot stand die we zouden gaan rijden. Daarnaast had ik gezorgd voor wat alternatieve mogelijkheden om uit te wijken mocht het weer ons echt compleet in de steek laten.

Accommodaties

Onze eerste accommodatie in Oostenrijk boekten ik een week van te voren, ik vond het namelijk wel prettig als we na flink wat uurtjes achter het stuur niet meer hoefden te zoeken naar een prettige accommodatie. De opvolgende accommodaties boekten ik niet, we zouden namelijk deze weken deels op campings met onze tent vertoeven en deels in hotels/ appartementjes. De plekken waar wij verbleven hadden in de meeste gevallen internet, waardoor we onderweg ook nog konden zoeken naar beschikbare accommodaties. Daarnaast had ik een notitieboek mee waar ik diverse adressen van leuke campings en pensions had genoteerd, zodat we in het geval we geen internet hadden altijd wel wat mogelijkheden achter de hand hadden.

En toen begon de reis..

Stop 1: Ermelo/Nederland –> Attergau/ Oostenrijk (ong. 980 km rijden)

Omgeving en uitstapjes

We verbleven 3 nachten in een hotel vlak bij de Attersee in een waar merengebied. Vanuit hier maakten we diverse uitstapjes. Zo brachten we een bezoek aan de Mondsee waar we een boottocht maakten over het meer en gingen we met de kabelbaan de bergen in bij de Wolfgangsee. We hadden hier prachtig uitzicht over het merengebied.

Ook bezochten we de mooie stad Salzburg, wat ongeveer een uur rijden was van onze accommodatie.

Accommodatie: Hotel Rosslwirt, Oostenrijk

Veelal kom je dit soort accommodaties tegen in Duitsland en Oostenrijk, mooie karakteristieke landhuizen met een iets wat gedateerd interieur dat zoveel sfeer uitstraalt dat je je vrijwel meteen thuis voelt. Daarnaast zijn de kamers vaak prima en de bedden goddelijk met heerlijke donzen dekbedden en prima kussens, een typisch kenmerk van de meeste hotelkamers in Duitsland en Oostenrijk. Het hotel waar wij verbleven was daarnaast een waar schnitzelparadijs, goed en lekker eten voor een kleine prijs: daar hou ik van!

Roadtrip

Na 3 mooie dagen in Oostenrijk vervolgden we onze reis richting Slovenië. Onderweg stopten we bij de ijsgrotten van Werfen in Oostenrijk, waar we een prachtige tour deden. Met een kabelbaan werden naar een hoger gelegen ijsgrot gebracht, van daaruit moesten we nog een stukje lopen naar de grot waar we  onder begeleiding mee konden met een rondleiding door de ijsgrot. Een trip van maar liefst 1400 traptreden. Helaas geen foto’s kunnen maken van deze prachtige ijsformaties, omdat camera’s niet waren toegestaan :-(.. Meer informatie over deze prachtige ijsgrotten, klik dan hier.

Stop 2: Attergau/ Oostenrijk –> Werfen/ Oostenrijk –>Bled/Slovenië (ong. 290 km rijden)

Omgeving en uitstapjes

Vanuit het Bledmeer kun je diverse leuke uitstapjes ondernemen. Zo namen we de tijd om heerlijk van de zon te genieten aan het meer, maar uiteraard ondernamen we ook andere activiteiten.

Zo ben ik een ochtend de bergen in geweest te paard en brachten we een bezoek aan de Vintagarkloof.

Daarnaast brachten we een bezoek aan het prachtige Nationale park de Triglav.

Over mijn ondernomen activiteiten zal ik binnenkort meer vertellen, want Slovenië heeft mij intens verrast in positieve zin!

Accommodatie: Camping Bled****, Slovenië

We verbleven de komende 3 nachten aan het Bledmeer bij Camping Bled, een gezellige camping gelegen op een steenworp afstand van het meer.  De campingplaatsen waren ruim genoeg en de faciliteiten voor ons voldoende,kortom voor ons een prima stek.

Stop 3: Bled/Slovenië –>via Ljubjana/ Slovenië –>Zagreb, Kroatië (ong. 200 km rijden)

Omgeving en uitstapjes

Na 3 mooie dagen vertrokken we richting Ljubjana, de hoofdstad van Slovenië. Van daaruit was het de bedoeling om richting Zagreb, de hoofdstad van Kroatië te rijden en daar 2 nachten door te brengen in een appartement. Ljubjana straalde sfeer uit met knusse pleintjes, historische pandjes en gezellige terrasjes, waar je overigens voor een klein prijsje heerlijk kan eten.

Accommodatie: Rooms Gabor, Zagreb

‘S avonds arriveerden we in Zagreb. We verbleven in een kamer met gedeelde keuken midden in de stad, wat we voor een net prijsje tijdens ons bezoek aan het Bledmeer via internet hadden geboekt. Een prima kamer op een perfecte  locatie. Het enige nadeel was de informatie met betrekking tot het parkeren. De eigenaren van ons verblijf wisten niet waar en of we moesten betalen voor parkeren, wat er voor zorgden dat we de eerste nacht in een dure parkeergarage hebben gestaan en een eind moesten lopen naar onze accommodatie. De volgende dag kwamen we er achter dat we ons auto gewoon hadden kunnen parkeren voor onze accommodatie en dat we dan van de parkeerwacht een bon zouden krijgen die we bij een kiosk/postkantoortje in de omgeving konden betalen. Let dus goed op en vraag anders locals wanneer je je auto kunt parkeren in het centrum.

Stop 4: Zagreb, Kroatië –> Sibenik, Kroatië (ong. 350 km rijden)

Omgeving en uitstapjes

Na een dag rondstruinen in de gezellige stad Zagreb besloten we meer richting het midden van Kroatië te rijden, aangezien het weer niet echt mee zat. Na een paar uur rijden vergezeld door flinke regenbuien reden we het mooie weer in bij Sibenik. We vonden daar een leuke camping aan zee. De plek waar we even heerlijk konden relaxen aan het strand en tegelijk ook diverse uitstapjes konden maken. Zo bezochten we de dag na aankomst de mooie stad Sibenik, waar tevens ook onze camping was gevestigd.

Een mooie bijkomstigheid was dat onze camping op nog geen 20 minuten afstand lag van Krka Nationaal park. Binnenkort zal ik hier meer over schrijven.

Ook bezochten we het op een schiereiland gelegen Trogir, waar we een fort beklommen met prachtig uitzicht over de stad en we tevens ook een mooie boottocht maakten.

Accommodatie: Camping Solaris****

Deze vier-sterren camping was een waar paradijs voor kinderen en ook voor volwassenen :-). Onze tent stond nog geen 100 meter van het strand, waardoor we ’s ochtends zo vanuit onze tent de zee in rolden. Daarnaast waren diverse eetgelegenheden op het park en was er een duikschool aanwezig, waar we zelfs nog een dagje zijn mee geweest om kennis te maken met het duiken en de onderwaterwereld van Kroatië.

We konden elke avond genieten van dit prachtige uitzicht en zeg nou zelf, dat ziet er toch uit als de perfecte vakantie.?!

Helaas is er een tijd van komen en een tijd van gaan en vertrokken we na een dikke week op deze fantastische plek te zijn verbleven richting huis. Iets langer als gepland bezochten we deze plek en ook iets sneller als gepland arriveerden we thuis. We zouden namelijk terug rijden via de Dolomieten, om daar nog een paar dagen te vertoeven. Helaas liet het weer ons compleet in de steek, waardoor we besloten een korte stop te maken in Oostenrijk en van daaruit direct terug te rijden naar ons kaaskopjesland. Om even een indruk te krijgen van het weer onze laatste dag…

roadtrip1

Stop 5: Sibenik, Kroatië –> Graz, Oostenrijk (ong. 510 km rijden)

Accommodatie: Gasthaus zur Bahn, Laßnitzhöhe

Per toeval kwamen we weer terecht bij een gezellig, gastvrij en waar schnitzelparadijs. Dat kwam goed uit, want na een regenachtige dag met veel files waren we wel toe aan een lekkere schnitzel en een goede nachtrust.

Roadtrip2

Stop 6: Graz, Oostenrijk –> Ermelo, Nederland  (ong. 1100 km rijden)

De volgende dag reden we in 1 ruk terug naar huis, nog steeds was het weer drama maar dat hinderde niets.. Wij kijken terug op een fantastische roadtrip, bomvol mooie herinneringen, verhalen en foto’s. Een fantastische geslaagde vakantie!

Naamloos

Heb jij ook wel eens een roadtrip gemaakt naar Oostenrijk, Slovenië en Kroatië en zo ja, wat waren jouw hoogtepunten uit deze trip?

Follow me with Bloglovin

17 Comments

Marcella
    6 augustus 2015 at 21:18

Wat een gave route, wat heb je veel moois gezien! Toffe foto’s! Ik ben zelf jaaaaren geleden in Kroatië geweest, maar ik wil er graag eens naar terug. In combinatie met Slovenië is het vast een te gekke trip!

7 augustus 2015 at 11:14

Ja dat moet je zeker doen!! Slovenië heeft mij echt verrast en is waanzinnig mooi. De combinatie van beide landen zorgt ook echt voor een gave roadtrip met super veel moois, echt een aanrader dus 🙂

ivonne
    17 augustus 2015 at 16:45

Ik ben nog nooit in het oosten van Europa geweest en dat wordt duielijk wel eens tijd! Mooie combinatie van natuur en oue stadjes en mooie foto’s!

17 augustus 2015 at 21:10

Bedankt Ivonne, is zeker meer dan de moeite waard! Erg genoten daar en een prachtige omgeving!

Mellisa - Grenzeloosreizen
    27 september 2015 at 10:57

Ha leuke route! Ik ben een tijd terug wezen kamperen in Kroatië en we zijn ook tot Sibenik gekomen 🙂 Wil er graag weer een keer op uit in Europa met een auto. Helaas hebben we zelf nog geen auto… dan maar weer lenen haha

27 september 2015 at 23:15

Bedankt ! Haha groot gelijk hoor 🙂 .. Ik zou het ook zo weer doen, echt een hele mooie omgeving!

Stéphanie
    18 oktober 2015 at 15:32

Super inspirerende blogpost! Ik wil een soortgelijke rondreis graag nog eens doen dus heb je post gelijk gesaved. Prachtige foto’s ook!

22 oktober 2015 at 23:39

Bedankt ! Mocht je meer tips of vragen hebben kun je mij uiteraard altijd een berichtje sturen :-)!

Jacob Willem Huysman
    6 januari 2016 at 20:25

Wat een mooie reis wij zijn veel in Kroatië geweest op camping en daarna de gehele kust gezeild afgelopen jaar na ongeveer 5 jaar weer een keer terug geweest in een hotel in crikvenica we zijn nu van plan om een rondreis te maken Oostenrijk Slovenië en Kroatië want het zijn en blijven heerlijke landen

8 januari 2016 at 15:46

Bedankt! Wat super leuk dat jullie de kust zijn afgezeild, echt een prachtige bestemming om dat te doen! Zeker doen hoor die rondreis! Mocht je nog leuke tips nodig hebben, ik heb input genoeg!

Ruth
    19 januari 2016 at 16:07

Deze website heb ik bij mijn favorieten geplaatst! Wij zouden graag in oktober een roadtrip doen naar Kroatië als huwelijksreis en ik ben al helemaal verkocht bij het zien van de foto’s! 🙂

Leuk om te horen dat jullie ook een combinatie deden van campings en hotels, want dat is ook ons plan.
    Als je nog meer tips hebt, laat maar komen :-))

21 januari 2016 at 17:49

Wat leuk dat je mijn site bij je favorieten hebt geplaatst, bedankt 🙂 !

Gaaf zeg dat je huwelijksreis naar Kroatië gaat!
      Ik heb genoeg tips! Zeker de Nationale parken bezoeken, ik heb de plitvice meren moeten overslaan door enorme regenval toen, maar schijnt echt de moeite waard te zijn en Krka ook hoor! Echt onwijs mooi. In Zadar kun je goed en op loopafstand van het centrum overnachten bij Rooms Grahor (via booking.com kun je dat vinden). Daarnaast kun je op diverse campings goedkoop overnachten met de Acsi campingcard, die zal ik zeker vooraf aan je reis gaan aanschaffen scheelt enorm veel als je meerdere nachten verblijft op een camping. Mocht je vragen hebben kun je mij uiteraard ook altijd mailen 🙂

Matthias
    21 maart 2016 at 13:31

Daphne,

Super samenvatting van wat blijkt een super reis te zijn! Dit helpt om zelf een keuze te maken voor een goede roadtrip.
    Zelf ben ik momenteel aan het kijken om een gelijkaardige roadtrip te doen naar Kroatië met mijn vriendin en een ander koppel. Wij zouden vertrekken vanuit België en via München, door Oostenrijk, Ljubljana, Zadar en Split naar helemaal het zuiden tot Dubrovnik rijden (en terug uiteraard). Wij hadden een periode van minimaal 2 weken in gedachten hiervoor.
    Ik heb echter een beetje schrik voor autopech onderweg. Wat is jouw ervaring hierin? Zelf iets tegen gekomen? Zijn de mensen in deze landen trouwens wat vriendelijk om eventueel een handje te helpen indien er iets mocht gebeuren?

21 maart 2016 at 15:50

Hoi Matthias, wat super leuk dat jullie ook zo’n gave roadtrip die kant op gaan maken! Als je de route enigszins relax wilt rijden zal ik zeker 2,5 week hiervoor uittrekken. Het eerste gedeelte tot aan Oostenrijk hebben wij doorgereden in 1 dag, dit zou je natuurlijk ook kunnen doen naar München, Wij vonden het fijn om na zo’n dag rijden een paar daagjes de omgeving te verkennen voordat we weer zo’n eind zouden gaan rijden. Dit zou je dus ook kunnen doen bij München, daar 2/3 nachtjes kijken om vervolgens weer verder te gaan. Ljubjana vond ik goed te doen in 1 dag op doorreis naar Kroatië, dus als je in Oostenrijk geen punten hebt om te stoppen kan je in ongeveer 4,5 uur naar Ljubjana rijden en daar een nachtje (of 2) blijven voor je verder reist naar Zadar. Vanuit Zadar op weg naar Split zou ik Sibenik meepakken voor een middag, zeker leuk om even te kijken. Zelf hebben wij ook nog een aantal dagen aan het strand gelegen, maar als dat niet noodzakelijk is zou het eventueel wel in 2 weken kunnen maar 2,5/3 weken is toch echt fijner al helemaal omdat je natuurlijk helemaal zuidelijk gaat en vast ook de parken wilt meepakken.
      Wat betreft pech onderweg, gelukkig heb ik daar niet mee te maken gehad. De (hoofd)wegen in Slovenië en Kroatië waren naar mijn mening prima. Niet veel kuilen en ook niet overdreven druk. Binnendoor vooral in stadjes kan het wel een stuk krapper zijn, maar ik heb het niet als vervelend ervaren. Parkeren kan wel wat onduidelijk zijn, op sommige plekken kan je gewoon je auto parkeren waarna er een parkeerwachter langs komt die een bonnetje op je auto aanbrengt. Deze konden wij betalen bij het postkantoor. Hier kwamen we pas veel later achter, absoluut niet duidelijk. In Slovenië vond ik de mensen vriendelijk, in Kroatië vond ik dat wat minder. Over het algemeen vaak wat chagrijnig, wij hielden het er maar op dat de mensen wat moe waren van het drukke seizoen (wij waren er in september 🙂 ) Ik wens jullie alvast heel veel plezier toe zowel Slovenië als Kroatië zijn prachtig!

Jolijn
    9 december 2016 at 16:04

Hoi Daphne! Super leuke blog. Komende zomer willen wij een soortgelijke reis gaan maken in een kleine camper. Ik ben heel benieuwd naar de prijs die je ongeveer voor deze reis betaald hebt, zodat wij hier rekening mee kunnen houden. Groeten, Jolijn

Marloes
    4 februari 2017 at 14:30

Goedendag!

Super mooi blog.
    Kort vraagje over wat voor wegens rijd je voornamelijk? Allemaal snelweg? Of moet je ook wel echt flink door de bergen rijden?

Bedankt

9 februari 2017 at 00:33

Bedankt Marloes!

We hebben wel stukken door de bergen gereden en niet alles via de snelweg om zo ook meer te zien van de landen, maar over het algemeen zijn veel wegen in dit gedeelte van Europa wel goed begaanbaar en zijn er grote gedeeltes ook toegankelijk middels de snelweg. Na Kroatie, verder de Balkan in worden de wegen stukken minder en ben je meer tijd kwijt met reizen.