♥ Europa Eilanden Roadtrips Spanje

Roadtrip: IBIZA!

blogger-image-95946070
 Dit voorjaar reed ik met onze huurauto over het mooie in bloei staande eiland Ibiza. Het idee was spontaan ontstaan toen ik per toeval een zeer gunstig geprijsde vlucht tegen kwam en daar ook nog eens een hotel bij vond met vrij uitzicht over zee, prima kamers en een net prijskaartje. Gelukkig was mijn reisgenote net zo enthousiast over mijn ‘ trots bij elkaar gevonden trip’ en hoefden we dan ook niet lang na te denken voor onze boeking definitief was en we daadwerkelijk konden zeggen: wij gaan naar IBIZAAA!!

Nu moet ik eerlijk zeggen dat Ibiza bij mij vooral bekend stond als feesteiland en ik dan ook eigenlijk geen idee had, wat er buiten alle bars en discotheken om te doen was. Dit beeld was compleet misplaatst, want buiten de vele uitgaansmogelijkheden die overigens buiten het seizoen grotendeels gesloten zijn, heeft het eiland genoeg mooie plekjes die zeker meer dan de moeite waard zijn!

_MG_5058

Na het uitvoerig afspeuren van het internet en het kopen van een reisgids, stonden er al een aantal mooie must see’s op papier. Dit deed ons doen besluiten voorafgaand aan onze trip een auto te huren. Het openbaar vervoer op Ibiza schijnt op zich prima te zijn, als je alle tijd hebt .. Maar aangezien wij vier dagen op het eiland waren en in die dagen zo’n beetje het hele eiland wilden zien, was deze auto zeker geen overbodige luxe.

_MG_4861

Onze reis begon op vliegveld Eindhoven, waar vandaan we met Ryanair in circa 2,5 uur naar de luchthaven van Ibiza vlogen. Van daaruit werden we opgehaald om onze huurauto in ontvangst te nemen en vervolgden we onze reis richting ons hotel, wat circa 15 minuten rijden was. Nog geen uur nadat ons vliegtuig met zijn wielen de grond raakte, hingen wij met ons fototoestel over de reling van ons balkon om daar de eerste mooie plaatjes te schieten van een uitzicht dat perfect te noemen was. Het duurde dan ook niet lang of we liepen de achterzijde van ons hotel uit om even heerlijk uit te waaien aan het strand.

We sloten de eerste dag af met een prima maaltijd al glurende naar de mooie maan die volop over het water scheen. Daarna vroeg onder de wol, de volgende dag stond er immers een vol programma op de planning..

Hippie markt Las Dalias

Voor dag en dauw zaten we de volgende ochtend aan de ontbijttafel om een stevige bodem te leggen voor onze ‘roadtrip’. We bezochten Las Dalias, waar elke week op zaterdag en in de zomermaanden op maandagavond een hippie markt wordt georganiseerd. Voor ons een mooie gelegenheid een typisch Ibiza souvenir te scoren. Aangezien het Pasen was, was er ditmaal ook een extra markt op zondag. In de zomermaanden kan het op deze bekende markt zeer druk zijn, maar nu was het ronduit rustig en hadden we overal alle ruimte om dingen te bekijken.

DSC_0247 DSC_0258

Sant Juan en Portinatx

Na het scoren van een ‘Ibiza-stijl’ armband vervolgden we onze trip richting Sant Juan waar Pasen ook zorgde voor gezellige drukte in de vorm van diverse kraampjes en terrasjes. Helaas betrok het weer een beetje, dat was jammer want ons volgende ‘must see’ was het uitzichtpunt bij Portinatx. Hier staat een mooie vuurtoren ‘La Guardiola’, welke in deze omgeving toch zeker wel haar stempel drukt in positieve zin. Gelukkig klaarde het weer na het schieten van enkele plaatsjes op, wat ervoor zorgden dat we nog even lekker van het uitzicht konden genieten onder de warme zonnestralen.

DSC_0324 DSC_0327 DSC_0312

Santa Gertrodis de la Fruitera

We vervolgden onze route door de groene binnenlanden van Ibiza. Wat regelmatig zorgden voor mooie uitzichten en dus mooie foto’s. Ook het gezellige dorpje Santa Gertrodis de la Fruitera mag niet aan je ‘must see’ lijst ontbreken, al is het alleen maar voor het eten van een broodje op een van de knusse terrasjes.

DSC_0332 DSC_0334

Cala Conta

Als afsluiting van onze eerste volledige dag op Ibiza, bezochten we na helemaal door elkaar te zijn geschud op een of andere zandweg met nogal extreme kuilen (die naar mijn idee ervoor zorgden dat de wielen bijna onder onze auto uit braken), Cala Conta. Gelukkig waren we bij het zien van dit geweldige uitzicht in een keer onze nogal wilde heenreis vergeten.

DSC_0337 DSC_0339 DSC_0341 DSC_0369 DSC_0336 DSC_0348

Es Vedra

Ook de volgende dag stond in het teken van een volgepropt programma, waarbij we aangezien het weer deze dag geweldig was wilden starten bij een van de hoogtepunten van Ibiza: Es Vedra! Nooit verwacht dat we zo lang onderweg zouden zijn om deze nogal bekende hotspot te vinden.. Onze TomTom liet ons compleet in de steek en aangezien vooral ik het richtingsgevoel heb van een dode mier, kostte het enige moeite dit indrukwekkende plekje te vinden. Na 1,5 uur zoeken (wat zeker de moeite waard was), kwamen we dan eindelijk aan bij dit super uitzichtpunt!

DSC_0433 DSC_0429

Es Cubbels

Bij toeval kwamen we tijdens onze zoektocht naar Es Vedra bij het schattige pittoreske dorpje Es Cubells. Dit dorpje (kwamen we later pas achter) is ook gebruikt als decor voor de film Verliefd op Ibiza.. En tja.. ik kan de regisseur van deze film geen ongelijk geven.. Het uitzicht is prachtig en ook de mogelijkheid om hier te eten bij een leuk en betaalbaar restaurantje met uitzicht over zee maakt dit plaatsje zeker de moeite waard. Aangezien Pasen voor veel eilandbewoners ook een vrije dag is, was dit unieke plekje druk bezocht wat ervoor zorgden dat we bij twee spontane Ieren die inmiddels al 40 jaar op het eiland woonden aan tafel belandde.Op deze manier kwamen we nog een aantal mooie dingen over het eiland te weten.

_MG_5076 DSC_0410 DSC_0411 DSC_0415 DSC_0413

Eivissa

Na de lunch stapten we in de auto op weg naar de hoofdstad van Ibiza: Eivissa! De drukte die ik eigenlijk had verwacht, viel reuze mee. Dit had natuurlijk deels te maken met de winkels die natuurlijk rond de Pasen gesloten zijn. Het oude gedeelte van de stad was mooi, maar ook zeer rustig. Na een paar uurtjes te hebben gewandeld door de kleine knusse steegjes van de oude binnenstad, naderde dan toch ook onze laatste dag op Ibiza helaas.

DSC_0467 DSC_0490

De volgende morgen sloten we onze trip af met een strandwandeling en vlogen we eind van de middag weer terug richting kaaskopjesland.

Tiptop10:

1. Kom je naar het eiland voor de natuur en cultuur? Dan is het voorjaar zeker een mooie tijd om het eiland te bezoeken. In april staan er al heel wat bloemen en planten in bloei en is alles nog mooi groen. Daarnaast kan je stadjes en marktjes nog bezoeken zonder over de hoofden te lopen en zijn de eerste clubs en discotheken nog gesloten.
2. Huur een auto of scooter, dit scheelt veel tijd als je net als wij een lang weekend doorbrengt op het eiland.
3. Breng een bezoek aan Es Vedra. Over deze plek gaan vele verhalen in de rondte en als je er bent, snap je deze mystieke verhalen wel een beetje. Het dwalende rotseiland is het grootste rotseiland dat bij de Balearen in zee ligt en zorgt voor een adembenemend uitzicht.
4. Rij zeker in het voorjaar door de binnenlanden. Hier vind je mooie groene oases met prachtig bloeiende bloemen en bomen.
5. Breng een bezoekje aan Es Cubbels, dit pittoreske en gezellige dorpje beschikt over een gezellig restaurantje met prachtig uitzicht over zee.
6. Bezoek de hippie markt Las Dailias, de meest bekende markt van het eiland voor leuke hebbedingetjes.
7. Breng een bezoek aan Cala Conta, ideaal voor mensen die graag mooie foto’s maken. De rotsen in zee zorgen voor een mooi panorama uitzicht en ook het fel blauwe water moet je hebben gezien.
8. Zin in het bekijken van een leuk dorpje ? Struin dan rond in Sana Gertrodis de Fruitera.
9. Eivissa de hoofdstad van het eiland mag toch echt niet aan je ‘must see’ lijst ontbreken bij een bezoek aan dit veelzijdige eiland.
10. Tot slot toch echt iets dat niet in mijn top 10 mag ontbreken: La Guardiola in Portinatx. Dit is toch wel een van de meest fotogenieke uitzichtpunten van het eiland en daarom zeker de moeite waard.

Dit artikel verscheen ook in editie 2 -2017 van IBIZA Magazine

Geen post missen? Volg mij dan via  Bloglovin,  Instagram  en Google+.